Batman: Arkham Knight – PlayStation 4 recenzia

0

Snáď neexistuje nikto, komu by bolo treba predstavovať pravdepodobne najznámejšieho komiksového hrdinu z dielne DC Comics. Temný rytier sa dostal do povedomia ľudí vďaka pôvodným komiksom, no veľkú časť fanúšikov si získal aj vďaka animovaným seriálom či nespočetným množstvom filmových adaptácií. V roku 2009 Batman prerazil aj na hernom trhu, za čo vďačíme britskému vývojárskemu štúdiu Rocksteady Studios. Výborné hodnotenia hry Batman: Arkham Asylum sa postarali o to, že sme sa v roku 2011 dočkali pokračovania s názvom Batman: Arkham City.

Priznám sa, že aj napriek tomu, že som obrovským fanúšikom Batmana a univerza, ktoré je okolo neho vytvorené, nikdy ma prvé diely nezaujali natoľko, aby som ich dohral do konca. Na tretí diel od Rocksteady Studios som sa preto až tak netešil a čakal som, že sa mu úspešne vyhnem. Opak bol však pravdou – výborné recenzie a neustále ospevovanie hry mojimi kolegami ma dohnali k tomu, že si túto hru aspoň vyskúšam.

Mesto je po smrti legendárneho záporáka Jokera v celkom slušnom stave. Ako to však už vo svete komiksových hrdinov chodí, ide len o ticho pred búrkou. Batman si ešte nestihol zobrať dovolenku po dolapení Jokera a už je tu ďalšia hrozba, ktorá môže ohroziť celé mesto. Scarecrow vyvinul nebezpečný toxín a chystá sa ho vypustiť do ovzdušia. Obyvatelia Gothamu sú evakuovaní a v meste zostávajú len kriminálnici, ktorí chcú túto evakuáciu využiť na vyrabovanie celého mesta. Miestna GCPD sa s množstvom zločinov nedokáže vyrovnať, a tak je do služby povolaný legendárny Batman. Scarecrow však nie je ani z ďaleka tou najväčšou hrozbou pre Gotham.

Príbeh sa vyvíja celkom svižne, je zaujímavý a nechýbajú dejové zvraty, vďaka ktorým budete chcieť hru viac a viac, aby ste sa konečne dozvedeli, ako tento príbeh skončí. Problém však vidím v hlavnom záporákovi, respektíve v hlavných záporných hrdinoch. Po smrti geniálneho Jokera pred nami stojí záhadný Arkham Knight so svojou armádou a skupinou známych kriminálnikov Gothamu ako Two Face, Penguin, Riddler, Poison Ivy, Firefly a mnoho ďalších. Hlavný problém je však v tom, že sa hráč cíti maximálne neohrozený, a to aj napriek neustálym vyhrážkam hlavných záporákov, od ktorých často počujete veci ako „toto je tvoj posledný deň v Gothame“ či „zajtra už nikto nebude poznať odkaz Batmana“.

IMG_0885

Batman, ako jeden z mála komiksových hrdinov, nie je nijako špeciálne upravený, nemá žiadnu mutáciu a počas jeho života ho neuhryzol žiadny pavúk, ktorý by mu dodal špeciálne schopnosti. Batman, respektíve Bruce Wayne, je obyčajný človek, ktorý svojich nepriateľov poráža vďaka rôznym gagetom a technickým hračkám. Od Batarangu, výbušný gél, cez hackovacie zariadenie až po dymové granáty či vystreľovací hák. Gagety síce nebudete používať až tak často, no vynahrádza to fakt, že ich je veľké množstvo, a tak aspoň neomrzia.

Hlavným gagetom, ktorý Batmanovi pomáha pri zachraňovaní mesta Gotham, je novinka v tejto hernej sérii. Batmobil môžete používať na rýchle presúvanie po meste, no stlačením jedného tlačidla na ovládači sa premení na monštruózny tank. Batmobil ako taký je super, je rýchly, odolný a nerobí mu problém zničiť nejaký ten stĺp či nepriateľské tanky. Problém je však v tom, že ho autori hráčom akýmsi spôsobom vnucujú a veľa úloh sa bez neho nedá vôbec splniť. Chápem, že autori chceli z batmobilu vyťažiť čo najviac, no miestami mi to prišlo až veľmi veľa.

Nakoľko ide o hru s otvoreným svetom, je Gotham mestom tisícky možností. Nehovorím teraz o možnostiach podnikania a získania obrovského majetku, ale o množstve vecí, ktoré sa tam dajú robiť. Okrem hlavného príbehu sú k dispozícií vedľajšie úlohy, ktoré sú väčšinou na pokračovanie a pekne vypĺňajú prázdne miesta otvoreného sveta. V niektorých momentoch som sa dokonca vykašlal na príbeh a pár hodín som strávil len plnením side quesov, ktoré sú naozaj zaujímavé a nepôsobia tak, aby umelo predlžovali hrateľnosť. Či už ide o zachraňovanie stratených hasičov, vyšetrovanie série vrážd, rozlúsknutie hádaniek pre Riddlera, zastavenie rabovania bánk či vyčistenie ulíc od nepriateľov.

Spočiatku vám hranie hry môže prísť chaotické, hlavne v prípade, že ste nehrali predchádzajúce diely. Chvíľu mi trvalo, kým som sa v hre zorientoval, no po pár hodinách hrania som už ani nerozmýšľal, ktoré tlačidlo na ovládači mám stlačiť. Problémy s ovládaním nastávali aj pri riadení batmobilu. Často reagoval až príliš senzitívne, no nie je to nič, na čo sa nedá zvyknúť. Gotham ako taký sa zdá byť vcelku veľký, avšak preletenie z jednej strany na druhú vám zaberie len krátku chvíľu. Na cestovanie Gothamom môžete používať už spomínaný batmobil alebo sa pomocou vystreľovacieho háku dostanete na vrchol budovy a mesto preletíte.

IMG_0886

Bojový systém je efektný ale aj efektívny. Choreografia boja pôsobí naozaj impozantne a občas sa stáva, že aj keď máte proti sebe veľký počet nepriateľov, celý boj je len jeden „flow“. Aj napriek tomu, že ste Batman, stačí pár rán od nepriateľov a musíte začínať od poslednej uloženej hry. Na rozdiel od iných moderných hier, ako napríklad Assassin´s Creed, sú nepriatelia agresívnejší a neútočia na vás len po jednom. Občas vám v boji pomôže Catwoman či Robin a jednoduchým stlačením jedného tlačidla sa môžete prepnúť a ovládať svojich spolubojovníkov. V hre sa nachádzajú aj RPG prvky. Za splnenie každej úlohy, či už hlavnej alebo vedľajšej, stále dostanete aspoň jeden bod vylepšenia. Body vylepšenia získavate aj za levelovanie vašej postavy. Body môžete rozdeliť do šiestich rôznych okruhov – batsuit, batmobil, zbrane batmobilu, boj, skill gagetov a technológia gagetov.

Po grafickej stránke nemám čo vytknúť, na hru sa dobre pozerá a celé mesto vyzerá naozaj obdivuhodne. Problémov sa dočkala najmä PC verzia hry, ktorá bola vraj veľmi zle optimalizovaná, no na konzole PlayStation 4 išla hra takmer bez problémov. Hudba je tiež na vysokej úrovni, občas som mal pocit, akoby som počúval soundtrack z filmovej trilógie od Christophera Nolana. Dabing postáv vôbec nezaostáva a niektoré postavy sú nadabované naozaj skvele.

Batman: Arkham Knight je jednou z top hier, ktoré v tomto roku zatiaľ vyšli. Skvelý príbeh, audiovizuálne spracovanie, množstvo úloh a fakt, že v hre strávite minimálne 15 hodín, a to rátam len hlavný príbeh, z toho robí jednu z najlepších hier tohto roku. Jediné, čo by sa dalo vytknúť, sú niektoré pasáže s batmobilom a občasné technické problémy, ktoré nie sú až také podstatné.

Hra si od nás odnáša hodnotenie: 4,5/5

Za zakúpenie tohto titulu na recenziu ďakujeme spoločnosti RM Media.