Keď mladý človek chce dosiahnuť viac … mladý nádejný kulturista Matej z Vranova

0

Predstavujeme vám Mateja Benka (21), ktorý je študentom technickej univerzity v Košiciach odboru informatika. Od malička hrával basketbal a posilňovanie bral ako doplnok k tomuto športu. Postupom času ale trávil viac a viac času v posilňovni ako na ihrisku. Začal sa vzdelávať v oblasti kulturistiky a fitness a zároveň sa viac zaujímal o stravovanie. A zanedlho bolo vidieť prvé výsledky a po cca. dvoch rokoch cvičenia začal zvažovať, že sa zúčastní súťaže v naturálnej kulturistike.

Matej, máte trénera, alebo sa pripravujete sám? Odkiaľ čerpáte informácie o posilňovaní?

Trénera bohužiaľ nemám aj keď sa v poslednej dobe už niečo črtá a na všetky súťaže som sa pripravoval sám. Niektoré veci som konzultoval s ľuďmi, ktorí súťažili v minulosti, poprípade majú skúsenosti s kulturistikou no a samozrejme som veľa informácií hľadal na internete. Ale v tomto športe platí pravidlo, že keď to zaberá niekomu, tak to nemusí znamenať, že to bude automaticky zaberať aj mne. Takže všetky moje znalosti som si musel vyskúšať na sebe. Nejaké informácie mám aj zo seminárov v tejto oblasti.

Už ste sa zúčastnili aj niektorých súťaži, ako to tam naozaj vyzerá?

Takže súťažím v asociácií SANK – Slovenská asociácia naturálnej kulturistiky a tento rok som sa zúčastnil dvoch súťaží v tejto asociácií. Majstrovstva Slovenska v naturálnej kulturistike mužov, žien a fitness detí a Victoria Natural Cup – Viničné. Na oboch súťažiach som sa dostal do finále medzi najlepších 6, čo považujem za úspech. No za svoj najväčší úspech doteraz považujem moju úplne prvú súťaž, kde som sa dostal do finálne a skončil na 5. mieste. V porovnaní s mojimi súpermi, čo mali trénerov a konzultantov na prípravu, viac súťaží za sebou, vedeli akú farbu si dať ako odvodniť organizmus, proste všetko to bolo pre mňa nové a išiel som tam s tým, že idem vyskúšať. A aj tak som celkom pekne uspel.

fitness-slide

Čo je v príprave na súťaž pre Vás najťažšie?

No, v príprave pre mňa bolo asi najťažšie to, že som mal dvojfázové tréningy čiže ráno na lačno vysoko intenzívny pol hodinový tréning alebo kardio no a poobede som mal riadne silový tréning pri minimálnom príjme sacharidov, tým pádom som bol skoro celý čas bez energie. Ale časom som si zvykol a dalo sa to zvládnuť. A tešil som sa nato, že sa po súťaži najem všetkého.

Aký máte svoj tréningový split?

Tréning mám rozdelený na 3 časti a to hrudník, chrbát, brucho ďalší deň mám ramená, biceps, triceps a posledný deň mám nohy, brucho a cvičím tri dni + deň pauza. V diéte zvyšujem intenzitu a pridávam ráno kardio. A keď cítim, že mi tréning už nezaberá, tak ako má a cítim stagnáciu,  tak to obmieňam za silový tréning Korte.

Ako potom vyzerá Váš jedálniček počas roka? Je to pestré, alebo jete len určitý druh jedál.

Mám 5 jedál denne, ktoré si pripravujem buď večer alebo ráno a mám to na celý deň. So stravou mi dosť pomáhajú naši, za čo im ďakujem, lebo ako študent by som si to nemohol dovoliť. Taká klasická strava kulturistov, ale nepreháňam to s porciami a zatiaľ som nemal problémy s trávením ani nič podobné. Bielkoviny získavam hlavne z mäsa a to kuracieho alebo morčacieho a niekedy zaradím hovädzie a ryby a dávam ich v pomere 2g bielkovín na 1kg mojej hmotnosti. Sacharidy sú hlavne ovsené vločky, ryža a občas zemiaky, no a zdravé tuky získavam z orechov a olejov ako napríklad kokosový a olivový olej.

Máte tzv. uletené dni, keď striktnosť v strave nedodržiavate? Čo ak dostanete chuť na nejaké „pokušenie“?

V diéte mávam tieto dni len občas, možno 2x za celú diétu a v objeme si ich doprajem každé dva týždne nech sa mi trošku naštartuje metabolizmus a telo nech si vezme, čo potrebuje. Samozrejme ma to dáva do takej psychickej pohody.

Prezradíte nám svoje ciele do budúcnosti? Kde chcete byť tak o 5, 10 rokov čo sa týka kulturistiky a súťaženia?

Chcel by som ďalej súťažiť a najbližšie asi na jeseň budúci rok pretože na jar chcem dať svojmu telu trošku oddýchnuť, lebo odvodňovanie zaťažuje organizmus. Ďalší cieľ je dostať sa na bedňu (získať prvé – tretie miesto) a nominovať  sa na majstrovstvá Európy alebo sveta. Hlavne sa ďalej vzdelávať v tejto oblasti a pomáhať ľudom v mojom okolí, ktorí chcú zmeniť svoje stravovacie návyky a splniť si svoje ciele či už schudnúť alebo nabrať svalovú hmotu. Nie je dôležitý cieľ, ale cesta a moja je tá naturálna. Ďalej chcem poukázať na to, že svaly sa dajú vybudovať aj prirodzenou cestou a hlavne motivovať ľudí, aby niečo robili, lebo je smutné, že deti a mládež vo veku od 12-20 rokov trpí obezitou.

Máte pred sebou silný a zároveň zaujímavý cieľ, čo nemusí byť jednoduché. Máte niečo, čo Vás ženie stále dopredu makať na sebe a byť stále lepší a lepší?

Tak je to skvelé robiť niečo pre seba, cítiť sa dobre, cítiť sa fit a vlastne si ani nepamätám, kedy som bol naposledy chorý ak neberieme nachladnutie ako chorobu. A poháňa ma rodina, priateľka a kamaráti, ktorí ma podporujú a oceňujú to, čo robím. Ľudia, ktorým som pomohol pri chudnutí alebo naberaní svalov a ten pocit, keď vám príde ďakovná správa je na nezaplatenie a motivuje ma stále posúvať sa ďalej.

fitnes1

fitnes2

Share.

O autorovi

Som človek, ktorý tento web založil, a ktorý verí, že vytrvalosťou a tvrdou prácou sa dajú (aj na Slovensku) dosiahnuť veľké veci...

Komentuj