Prvý solárne poháňaný vlak kombinuje staré a nové

0
294
Zdroj: https://img.newatlas.com/byron-bay-rail-8.jpg?auto=format%2Ccompress&fit=max&h=670&q=60&w=1000&s=6b8ee2ad65ea180c8cb1880103a0f126
Zdroj: https://img.newatlas.com/byron-bay-rail-8.jpg?auto=format%2Ccompress&fit=max&h=670&q=60&w=1000&s=6b8ee2ad65ea180c8cb1880103a0f126

Tí, ktorí navštívia severné pobrežie Nového Južného Walesu v Austrálií, budú mať možnosť jazdiť na novom type hromadnej dopravy. Železničná spoločnosť Byron Bay zaradila svoj „nový“ vlak do prevádzky. Zaujímave je to, že je poháňaný solárnou energiou a jeho korene je možné nájsť v druhej svetovej vojne.

Dve železničné vozne používané v inovatívnej železničnej službe boli pôvodne postavené v roku 1949 na prepravu masívneho prílivu európskych prisťahovalcov prichádzajúcich po druhej svetovej vojne do štátu Nový Južný Wales. Vlaky boli vytvorené z rovnakej hliníkovej konštrukcie, ako sa používala na lietadlové bombardéry, vďaka čomu sú veľmi ľahké.

Tieto dve vozne sa nepoužívali od polovice 90-tych rokov až do roku 2013, kedy sa spoločnosť Byron Bay Rail Company ujala úlohy obnovy historických vlakov. Pôvodným plánom bolo poháňať ich naftou, ale spoločnosť tvrdí, že rýchly a nedávny pokrok v oblasti solárnych technológií priniesol zelenú možnosť. Videli sme vlaky, kde solárna energia pomáhala pri ich napájaní v iných krajinách, ale podľa spoločnosti je to prvý prípad vlaku poháňaného výhradne slnkom.

Vlakové strechy boli vybavené na mieru vyrobenými zakrivenými solárnymi panelmi na nabíjanie palubných batérií, ktoré tiež dobíja regeneratívny brzdový systém. Ten dodáva približne 25 percent energie, ktorú vlak využíva na zrýchlenie. Batérie je možné nabíjať aj na zástavke vďaka veľkému strešnému solárnemu panelu na skladovej hale. V opačnom prípade môže čerpať elektrickú energiu z rozvodnej siete, o ktorej hovorí spoločnosť, že pochádza od miestneho poskytovateľa zelenej energie.

Jeden dieselový motor bol ponechaný na palube ako záloha (ale aj ako závažie), ale dvojica trakčných motorov AC poskytuje 220 kW a poháňajú vlak pomerne rovnou trasou pozdĺž 3 km upravenej trate.

S  kapacitou pre 100 sediacich cestujúcich premávajú kyvadlové vlaky medzi dvoma novo vybudovanými stanicami, ktoré spájajú CBD pobrežného mesta Byron Bay s neďalekým umeleckým areálom a luxusným rezortom. Každé nabíjanie batérií poskytuje dostatok energie na 12 až 15 cyklov.

Zdroj: newatlas.com