Recenzia: Päťdesiat odtieňov temnoty

0

Základným motívom trilógie Päťdesiat odtieňov, je láska medzi neskutočne bohatým a charizmatickým Christianom Greyom a mladým nesmelým dievčaťom menom Anastasia (Any) Steelová. Any je dievča, ktoré vyštudovalo univerzitu a snaží sa bez pomoci svojho multimilionárskeho priateľa niečo dosiahnuť. Christian je zas muž, ktorý si prešiel v dectve peklom počas toho, ako bola jeho matka závislá na drogách a jeho otčim ho zas týral. Keď mu jeho matka zomrela, strávil tri dni pri jej tele, pokým ho niekto nenašiel a nepreviezol do nemocnice. Tam spozorovala malého Christiana jeho nová, adoptívna matka lekárka Grace.

Ako som už spomínal, Christian si prešiel v dectve peklom. To sa odzrkadlilo na jeho dospievaní. V jeho 15 rokoch ho zviedla matkina najlepšia priateľka Elena (pani Robinsonová), ktorú si vo filme zahrala Kim Basinger. Tá ho zasvätila do praktík, o ktorých sa mu doposiaľ ani len nesnívalo. Čas plynul ďalej a mladý milionár videl v tejto jeho „nevinnej“ hre zmysel života. Možno je to prehnaný výraz, ale je to tak. Vyhľadával si mladé dievčatá, ktoré spĺňali jeho podmienky. Stačilo vyzerať ako jeho mŕtva matka a byť submisívny.

Zatiaľ čo sa dej prvého filmu točí okolo predstavenia postáv, zasvätenia do tajov drsného sado-maso sexu, tak dej druhého filmu priamo poukazuje na temnú minulosť Greyovho „druhého ja“. Ana len ťažko prijíma to, kým jej milovaný chlap v minulosti bol. Drží ju pri ňom možno fakt, že je to typ chlapa, akého si každá žena vysníva. Mladý, charizmatický, pekný a ešte k tomu aj zabezpečený, pričom ona je nežné nedotknuté žieňa, ktoré potrebuje cítiť tú mužskú istotu po svojom boku. Kto vie.

Už začiatok filmu nám naznačuje, že sa dej nebude točiť len okolo Any a Christiana, ale že tam bude aj niekto tretí, štvrtý či dokonca piaty? Christian sa snaží získať si Anu späť. Posiela jej domov kyticu ruží, kúpi všetky jej portréty na vernisáži jej priateľa Josého, či ju dokonca pozýva na večeru. Ana ponuku večere prijíma a opäť sme tam, kde sme boli počas prvej časti. V tomto prípade ale Christian dokazuje Anastasii, že ju skutočne miluje, čo môže byť pre mnohých divákov len obyčajné klišé. Dovolí Anastasii, aby si kládla podmienky, dovolí jej dotýkať sa ho, berie ju na romantické výlety, či dokonca spí s ňou v jednej posteli.

Dej je ale tak či onak v 75% monotónny. Áno, Christian a Anastasia spolu chodia na rôzne spoločenské akcie, alebo sa spolu milujú, ale to je asi tak všetko. Tých zvyšných 25% zmien v deji ale nastáva vtedy, keď na scénu prichádza Leila, Jack Hyde či Elena. Leila je bývalá Christianova „subka“, Jack zas Anastasiin šéf a Elena ako som už spomínal, bývalá Christianova „učiteľka sexu“. Leilu a Jacka spája jediné, nenávisť k Christianovi. Elenu zas nenávisť k Anastasii. Leila sa v deji dlho neohriala. Pár krát sa ukázala ako „tajomné“ dievča, no následne bola „odstavená“ dosť krutým spôsobom, ktorý Anastastiu ranil. Jack si ako šéf priveľa dovolil, a tak sa oňho postarala jednak Anastasia a samozrejme aj jej hrdina Christian. O Elene a Christianovi sa to dozvedela jeho matka, ktorá nadšená nebola a Elenu vyhodila zo svojho domu a aj života. Čo už, príliš sa starala do vzťahu medzi Christianom a Anastasiou. Koniec filmu ale napovedá, že v poslednej tretej časti Päťdesiatich odtieňov slobody sa môžu diváci tešiť na svadbu ale aj na pomstu Jacka Hyda.

Hlavné postavy síce majú niečo do seba, no často danú situácie vo filme nevedia uhrať. Mimika takého Christiana sa počas celého filmu zmenila len pár krát. Pozitívne je na filme to, že si dievčatá mohli „pochutnať“ na pohľade na sexi zadok a telo Jamieho Dornana, ktorých absencia v prvej časti bola citeľná. Anastasia je síce o čosi presvedčivejšia, no nemôžem povedať, že jej herecký výkon bol excelentný. Tá ukázala divákom všetko už v prvej časti, takže sme sa k ničomu novému predsa len nedopracovali.

Film ale môžem zhodnotiť napriek tomu pozitívne. Áno, dobre čítate. Aj keď mnoho recenzií na tento film tak nekončilo, táto bude iná. Love story síce pripomínal občas Pretty Woman, kedy sa charizmatický milionár zamiloval do obyčajného dievčaťa, no táto bola niečim iná (okrem sexuálnych scén myslím). Film bol príjemným spestrením piatkového večera. Ak máte radi romantické filmy plné sladkých slov, dojímavých ľúbostných scén, tak sa na tento film do kina rozhodne vyberte. Mnoho ľudí po odchode z kina malo pozitívne hodnotenia, dokonca aj to mužské pokolenie, ktoré údajne počas filmu celý čas trpelo. Preto je lepšie raz vidieť, ako sto krát počuť a neskôr ľutovať, že ste si tento film kvôli nejakej negatívnej recenzii nechali ujsť pomedzi prsty. Ja tomuto filmu dávam inak subjektívnych 7b z 10b.