Komplikuje vám život hypertenzia? Zníženie množstva soli vám iba prospeje

0
343
Nadmerné solenie
Nadmerné solenie

Nielen voda, slnko, vzduch, ale aj soľ je jednou zo základných podmienok života ľudí na zemi. Aby sme mohli plnohodnotne fungovať, potrebuje ju každý jeden z nás. Soľ, známa aj ako chlorid sodný, pomáha napríklad udržiavať v tele rovnováhu tekutín a v prípade potravín spoľahlivo pôsobí ako konzervačný prostriedok.

Mnohí ľudia to však s jej konzumáciou a množstvom v strave preháňajú a práve vtedy začína byť škodlivá až nebezpečná. Len veľmi malé percento populácie si potom uvedomuje, čo môže nadmerná konzumácia soli spôsobiť.

Prírodná soľ nachádzajúca sa voľne v potravinách predstavuje v priemere asi 10 percent celkového príjmu. Soľ, ktorú si do jedla pridáme pri stole alebo pri varení, pridá ďalších 5 až 10 percent.

A približne 75 % nášho celkového príjmu soli pochádza práve zo soli pridanej do spracovaných potravín výrobcami a soli, ktorú kuchári pridávajú do potravín v reštauráciách a iných stravovacích zariadeniach.

Aké sú zdravotné účinky príliš veľkého množstva soli?

U mnohých ľudí soľ prispieva k vzniku vysokého krvného tlaku. Vysoký krvný tlak následne sťažuje prácu so srdcom a môže viesť k ochoreniu srdca, mozgovej mŕtvici, srdcovému zlyhaniu a ochoreniu obličiek.

Aké je denné odporúčané množstvo sodíka pre dospelých?

Množstvo soli v potravine môžete kontrolovať vďaka označeniu „sodík“. WHO odporúča, aby bol denný príjem tejto látky maximálne 5 gramov, u detí ešte menej.

Ani nie plná čajová lyžička je teda optimálnou hladinou sodíka v našom tele. V súvislosti s tým, je dobré spomenúť, že konzumovaná soľ by mala byť jodizovaná alebo obohatená jódom.

Dôležité je tiež vedieť, že niektorí ľudia sú na účinky soli citlivejší ako ostatní, tu je preto zníženie jej spotreby potrebné dvojnásobne. Ak vám to však ako pádne dôvody nestačí, odporúčanú dennú dávku soli je dobré dodržiavať aj z nasledujúcich dôvodov:

  • podľa WHO, zníženie príjmu soli ušetrí ročne 2,5 milióna životov;
  • zníženie príjmu soli vám poskytne lepšie šance na dlhší a zdravší život;
  • zníženie príjmu soli znamená menšie riziko srdcových chorôb;

Aké kroky môžem podniknúť na zníženie príjmu soli?

  • Jedzte viac čerstvého ovocia a zeleniny.
  • Konzumujte potraviny bohaté na draslík. Draslík môže pomôcť tlmiť účinky sodíka na krvný tlak. Potraviny bohaté na draslík zahŕňajú napríklad listovú, zelenú zeleninu a ovocie z viniča.
  • Dochuťte jedlo namiesto soli korením a inými bylinkami.
  • Kontrolujte štítky potravín a vyberajte si potraviny s nízkym obsahom sodíka.

Sú náhradné soli bezpečné?

Záleží na tom, pre koho? Mnoho náhražiek soli obsahuje chlorid draselný a jednotlivci ich môžu vďaka tomu použiť ako jej náhradu vo svojej strave. U zdravých ľudí nie sú známe žiadne nežiaduce účinky. Draslík však môže byť škodlivý pre ľudí s určitými zdravotnými problémami, ako je cukrovka, ochorenie obličiek a srdcové ochorenie. Skôr ako použijete vhodnú náhradu soli, poraďte sa so svojím lekárom.

Zdroj obrázka: akiyoko/Shutterstock.com